Home office není dovolená, ale proč se na home office necítit dobře? Poradíme vám několik tipů, jak si zařídit svou pracovní oázu a také několik praktických rad, jak se nenechat doma nachytat.
Pravidlo číslo jedna
Zásadním pravidlem je, abyste se alespoň pokusili oddělit pracovní prostor od míst, kde jinak trávíte volný čas nebo čas s rodinou. Ideální pro práci z domova je tak samostatná uzavřená místnost. Pokud plánujete koupi či rekonstrukci bytu, přemýšlejte o investici do pracovny, nebo alespoň pracovního koutu. Jestliže oddělenou místnost k dispozici nemáte, zkuste si vytvořit pracovní místo v obýváku nebo kuchyni. Ložnice pro tyto účely příliš vhodná není, ale v nouzi lze vybudovat prostor pro home office i tam. Pro produktivní práci je důležité i vhodné klima. Pokud jste teplomilní, nedělejte si pracovní kout v chladnějším místě, kde na vás může táhnout nebo vám být zima. Vaší pozornosti ale neprospěje ani pocit příliš velkého tepla.
Dobré osvětlení
Při hledání prostoru pro home office je nejlepší zvolit místo s dostatkem přirozeného denního světla. Příjemný výhled je jedině plus. Umělé osvětlení by mělo být kombinací klasického stropního rozptýleného světla a vhodné lokální lampičky.
Pravidlo pravých úhlů
To znamená, že byste měli dbát i na to, jak u stolu sedíte. Vaše lokty, stejně jako vaše kolena, by měly být ohnuté do pravého úhlu. Tak předejdete bolesti zad a hlavy. S ohledem na ergonomii je nejdůležitější vhodně zvolená výška stolu a kvalitní židle. S výběrem nábytku si ideálně nechce poradit od odborníka. Mnoho výrobců dnes nabízí židle s nádherným designem, které sice na první pohled nevypadají jako kancelářský nábytek, ale jsou přitom vysoce funkční. V jinak krásně zařízeném obýváku tak nebudou působit jako pěst na oko.
Papírky, lepíky i magnetky povoleny
Myslíte si, že mít kolem sebe papírky s poznámkami jsou neprofesionální a že magnetky jsou dětinské? Kdepak, použijte vše, co vám práci usnadní a pomůže vám udržet myšlenky a nápady. Navíc vám takové věci zkrášlí a zútulní vaše pracovní místo.
Zvýšit produktivitu při práci z domova pomáhá i pořádek. Každá věc by měla mít své místo – poličku, uzavíratelnou zásuvku či skříňku. Na konci dne by mělo být možné pracovnu uklidnit snadno tak, abyste odcházeli s pocitem čistého stolu. Své úložné prostory by měla mít i tiskárna, scanner nebo šanony.
A teď něco pro vaše kolegy!
Přesto, že home office je už běžnou praxí v každé moderní firmě, stále ještě existují rýpaví kolegové, kteří vám to prostě nevěří. A tak jim příliš nenahrávejte a dodržujte zásady HO.
- V pracovní době buďte na příjmu a k zastižení
- Své kolegy upozorněte předem, že hodláte pracovat z domova
- Dopředu si také naplánujte schůzky, kdy se do kanceláře zastavíte, případně si je naplánujte do kalendářů a dejte si meeting online jako skype nebo call
- Rozhodně dodržujte všechny termíny a deadliny
- Určitě se nechlubte fotkami kafíček na Instagramu a také nemluvte o svých mimopracovních aktivitách
Náš tip: Ať už máte, nebo nemáte svůj pracovní pokoj nebo koutek, pokuste se alespoň na 30 minut vyběhnout ven na čerstvý vzduch, aby vás to doma totálně neomrzelo a neměli jste ponorku ze stále stejného prostředí.