O nové lince metra se mluví již několik dlouhých let, na jaře 2022 definitivně startují stavební práce. V lednu Pražský dopravní podnik dokončil geologický průzkum a po vydání hlavního stavebního povolení ke stavbě úseku z Pankráce na Olbrachtovu stavbu spustil. Oficiálně byla stavba trasy metra D zahájena ve čtvrtek 21. dubna 2022. Práce by měly trvat sedm a půl roku. První cestující by se metrem D mohli svést v roce 2029.
Jeden z největších dopravních projektů
Geologický průzkum vyšel na zhruba 1,82 miliardy korun. Dopravní podnik hl. m. Prahy jako investor počítá s celkovou předpokládanou cenou ve výši 97,79 miliardy korun. O financování stavby město jedná z Evropskou investiční bankou.
Nová linka metra zásadně změní každodenní život v Praze. Zefektivní městskou hromadnou dopravu a měla by také omezit množství automobilů ve městě. Primárně má trasa D zlepšit dopravní situaci v jižní části Prahy a přilehlém regionu, kde v novém tisíciletí došlo k výrazné urbanizaci a nárůstu obyvatel. Doposud tady přitom chybí přímé spojení do centra.
Začátek na Pankráci
V první fázi povede metro D mezi Pankrácem a Novými dvory, pokračovat pak bude do Depa Písnice. V další fázi je v plánu úsek z Pankráce na zastávku Náměstí Míru. Odkud trasa povede ze stanice Náměstí Míru, zatím není rozhodnuto. Uvažuje se o prodloužení na Žižkov a dále do Vysočan, ale variantou je i směr přes Hlavní nádraží na zastávku Náměstí Republiky. To kvůli většímu vytížení nové linky a ulehčení linkám stávajícím. Dle analýz plánovaná trasa metra D z jihu Prahy nebude v dlouhodobém horizontu tak vytížená jako linky A,B a C. Do budoucna se plánuje i rozvětvení linky D ve stanici Nové Dvory do Modřan.
Metro bez strojvedoucího
Linka metra D by měla být zcela automatická. Řídit ji bude jediný dispečink u stanice Nádraží Krč. Obsluhovat ji bude celkem šestnáct souprav, bez kabiny pro řidiče. Spoje metra D budou jezdit dle aktuální vytíženosti. Systém v reálném čase vyhodnotí stav, na základě počtu cestujících bude automaticky zkracovat či prodlužovat interval mezi jednotlivými spoji. Novinkou budou i bezpečnostní stěny, které oddělí nástupiště od kolejiště.
Úvodní foto: Slavnostní zahájení stavby metra D, zdroj: DPP