Jak může vypadat Praha v roce 2030?

Jak může vypadat Praha v roce 2030?
04. 03. 2025

Praha prochází významnou proměnou, která ji měla přiblížit nejmodernějším světovým metropolím. Vznikají nové dopravní projekty, moderní čtvrti, probíhají revitalizace brownfieldů a pozorujeme rozvoj veřejných prostor. Podoba města se mění, stává se zajímavější, pohodlnější a přitažlivější jak pro jeho obyvatele, tak i pro návštěvníky.

Prostředky, které proudí do infrastruktury a udržitelného rozvoje, zajišťují nejen rychlejší a efektivnější dopravní spojení, ale obyvatelům přinášejí také vyšší životní úroveň – ať už je řeč o nové lince metra D, rozšíření tramvajových tratí a vysokorychlostních železnic, nebo o revitalizaci Masarykova nádraží a výstavbě Dvoreckého mostu.

Nejde však jen o infrastrukturu. Vznikají nové čtvrti, které kombinují bydlení, služby i zelené plochy, a město ožívá kulturními a architektonickými projekty, jako je Vltavská filharmonie nebo nová podoba Pražské tržnice.

Na letišti z Masaryčky do 27 minut?

Praha má rozvinutou dopravní síť a slušně fungující městskou hromadnou dopravu a dopravní infrastruktura města se nadále rozvíjí. Důraz se v duchu myšlenky Smart Cities klade na urbanistické plánování s ohledem na dostupnost hromadné dopravy pro pěší. Do roku 2030 se Praha chystá rozšířit tramvajovou síť asi o 15 nových linek, a to včetně výstavby nových tramvajových mostů přes Vltavu a vybudování moderní vozovny pro efektivnější provoz tramvají. Současně se klade důraz na posílení mezinárodní dopravní dostupnosti Prahy, což zahrnuje rozvoj letiště a železničních koridorů.

Vysokorychlostní tratě zrychlí spojení s Prahou

K celkovému ekonomickému rozvoji Prahy i celé České republiky významně přispívá i budování vysokorychlostních železničních tratí. Páteřní tratě vzájemně propojí celou republiku a významně zvýší kapacitu dopravy a tím atraktivitu i dostupnost města. Navazující železniční, autobusová i městská doprava zrychlí a zefektivní cestování.

Nová linka metra D z Pankráce na jih města

Rok 2030 přinese také propojení Pankráce s jižní částí města prostřednictvím nové linky metra D. Tato změna významně zefektivní dopravu v Praze a nahradí autobusové linky pro 150 000 obyvatel, což znamená 141 spojů v ranní špičce. Tento krok přinese nejen ekologické výhody a zlepší kvalitu životního prostředí, ale také přiláká nové turisty a přispěje k celkovému komfortu obyvatel a návštěvníků města.

 

Nádraží a letiště propojí moderní rychlodráha

Moderně zrekonstruované Masarykovo nádraží se propojí s přilehlým Hlavním nádražím do jednoho celku. Rychlodráha vedoucí na Letiště Václava Havla a dále na Kladno usnadní cestování jak pro obyvatele metropole, tak pro turisty. Vznikne tak moderní, rychlé a komfortní spojení s regiony, Evropou i světem.

Hlavní nádraží bude impozantní a funkční vstupní branou do metropole

Projekt Šťastný Hlavák od dánských Henning Larsen Architects harmonicky propojuje Vrchlického sady, odbavovací halu, novou tramvajovou zastávku přímo před nádražím a historickou Fantovu budovu. Celkový design je zaměřen na udržitelnost, podporu mikromobility a oživení Vrchlického sadů, čímž reaguje na současné potřeby městského života. Henning Larsen Architects jsou uznáváni jako světoví lídři v oblasti komplexních urbanistických řešení.

Dvorecký most spojí Smíchov a Pankrác

Tento působivý most s neokubistickými sochami s vodními prvky od Krištofa Kintery spojí břehy Vltavy v úseku mezi zlíchovským a podolským nábřežím a poskytne snadné spojení mezi Smíchovem a Pankrácem. A to hlavně pro hromadnou dopravu, pěší a cyklisty. Pod Dvoreckým mostem vyroste botanická zahrada světla a nabídne tak další propojení veřejného prostoru a kultury.

Praha roste do krásy

Historická metropole nejen chrání své architektonické dědictví, ale také odvážně hledí do budoucnosti. Vznikají nové čtvrti, kde se propojuje moderní bydlení s přírodou, revitalizují se opomíjené industriální oblasti a do města přibývají inspirativní veřejné prostory.

 

Vltavská filharmonie jako novodobý symbol Prahy

Vltavská filharmonie v podání dánského architektonického studia Bjarke Ingels Group má podobu meandrující cesty od břehu řeky až na střešní terasu budovy. Není jen novým koncertním sálem, který nabídne světové standardy 21. století z hlediska akustiky, kapacity, technického zázemí, architektury i urbanismu, ale také živým a otevřeným kulturním prostorem. Vltavská filharmonie potvrzuje mezinárodní pověst Prahy jakožto kulturní metropole a stane se novou dominantou celé České republiky.

Pražské tržnice – pulzující středisko společenského dění

Pod taktovkou CMC architects a architektonického studia Perspektiv se prostor Holešovická tržnice mění v pulzující středisko společenského dění pro 21. století. Nabízí dokonalou směsici obchodů, služeb, kulturních zážitků, gastronomických pochoutek a příležitostí k aktivnímu trávení volného času.

Stovky nových parků

Původně opuštěné a přerostlé plochy, dříve označované jako městské džungle, se proměňují v pečlivě udržované zelené oázy. Ačkoli Praha vždy patřila mezi nejzelenější evropské metropole, dosud jí chybělo dostatečné množství udržovaných parků. Nyní postupně vzniká více než dvě stě nových zelených ploch, mezi které patří například park v oblasti Trojmezí, idylický prostor u meandru Vltavy v Holešovicích nebo zelený areál na Bohdalci. Rekonstrukce opuštěné železniční trati mezi Vršovicemi a Strašnicemi v Praze 10 dává vzniknout novému městskému parku, který čerpá inspiraci z proslulého High Line v New Yorku. A například ostrov Štvanice prochází proměnou na centrum sportovních a volnočasových aktivit, jež navazují na jeho bohatou historii a přirozené poslání.

Hradební korzo propojí centrum

Hradební korzo rozšíří a propojí ulice situované mezi Starým a Novým Městem v místech staroměstských hradeb. Zlepší se tak dostupnost pro pěší, cyklisty a městskou hromadnou dopravu na jedné z historických pražských promenád.

Kongresové centrum v novém

Pražské kongresové centrum se dočká nového vzhledu díky vítěznému návrhu vzešlému z mezinárodní architektonické soutěže.

 

Nové moderní čtvrti, kde se dobře žije

Rozsáhlý urbanistický a architektonický rozvoj přináší vznik úplně nových čtvrtí. A to nejen na okrajích Prahy, ale i v centrálních oblastech, na místech donedávna opomíjených nebo zchátralých. Velký rozvoj čeká oblast kolem nově vznikajícího metra D. Díky tomu, že se lidé stěhují zpět do centra, se snižuje dopravní zátěž v celém městě. I to přispívá k splnění cíle snížit do roku 2030 produkci CO2 o 45 % a do roku 2050 dosáhnout uhlíkové neutrality.

Nové Dvory

V této oblasti vzniká čtvrť navázaná na novou stanici metra D. Zaměří se na bydlení a rekreační aktivity. „Nové Dvory nabídnou dostupné městské nájemní bydlení, až 5000 nových pracovních míst a řadu příležitostí pro využití volného času, ať už jde o kulturu či sport,“ říká Petr Hlaváček, první náměstek primátora hl. m. Prahy pro územní rozvoj.

Nádraží Krč

Oblast projde přeměnou na městský prostor se zelení, administrativními budovami, hotelem a obchodními prostory.

Nemocnice Krč

Vznikne zde městská čtrvť s bydlením, zdravotnickými zařízeními a veřejnými prostory, zahrnující nové byty a polikliniku.

Libuš

Nastane rozvoj oblasti s byty, poštou, školkou, lékařskými ordinacemi a kulturním centrem, dojde k rozšíření veřejných služeb.

Písnice

Plánována je komplexní výstavba s bydlením, novou radnicí, obchody a veřejnými prostory, zahrnující vznik nového městského centra.

Smíchov City

Na místě dřívějšího nákladního nádraží na rozloze skoro 20 hektarů vzniká nová čtvrť, kde budou byty, škola, parky, komunitní centru a zcela nový bulvár. Projekt si získal uznání i od zástupců UNESCO. Od vzniku Vinohrad nebyl v Praze realizován žádný srovnatelně rozsáhlý a souvislý projekt, který by vytvořil zcela novou čtvrť tak blízko historického srdce města.

Čtvrť na Harfě

V lokalitě u O2 areny vyroste nová čtvrť se stovkami bytů, kancelářemi a obchody.

Pragovka

Architektonické studio Pavel Hnilička Architects + Planners vytvořilo urbanistickou studii pro transformaci brownfieldu bývalé továrny Pragovka v Praze–Vysočanech na plně funkční městskou čtvrť pro tisíce obyvatel.

Letňany

Plán je vytvoření progresivní městské čtvrti s krátkými vzdálenostmi a uplatnění inovativních přístupů, které povedou k minimalizaci negativních dopadů na životní prostředí. Samozřejmostí je veškerá občanská vybavenost pro příjemný život.

Máte dotaz?

Kontaktujte nás nebo nám pošlete svou poptávku. Těšíme se na vás.