V květnu 2022 brázdil Česko první vodíkový vlak pro osobní dopravu. V rámci akce Coradia iLint Railshow dorazil také do Prahy na Hlavní nádraží, ovšem jenom pro prezentaci. Vodíková doprava se přesto v Praze pomalu zabydluje. Dopravní podnik hl. m. Prahy ještě letos do provozu nasadí první vodíkový autobus.
Vodíkový autobus Škoda
Autobus s vodíkovým pohonem Škoda H’City má DPP Praha zapůjčený zdarma. Hradit bude pouze náklady s jeho provozem. Do provozu se dostane již v druhé polovině letošního roku, v rámci testovacího období bude obsluhovat linku 170 z Jižního Města na Barrandov po celé dva roky. Linka testování vyhovuje kopcovitým profilem, typickým pro velkou část pražských linek, také délkou a umístěním v dosahu veřejné vodíkové stanice.
Dojezd vozu Škoda H’City je dle výrobce až 350 kilometrů na jednu nádrž, oběh na lince 170 má délku asi 40 kilometrů. Trasa linky 170 navíc vede poblíž místa, kde vyrůstá první veřejná vodíková stanice v Praze. Stojí u čerpací stanice Benzina v Praze na Barrandově a otevřít by se měla ještě letos. Domovskou garáží vodíkového autobusu se stane Kačerov, plnění vodíku bude probíhat během některé z provozních přestávek přejezdem z konečné zastávky Pražská čtvrť.
Bezemisní městská doprava
Tankování plynného vodíku je rychlostí srovnatelné s běžnými palivy, na rozdíl od zdlouhavého dobíjení elektrovozů. Cena tohoto paliva by přitom měla být časem levnější než elektřina. Energie, která pohání elektromotor, vzniká v palivových článcích chemickou reakcí vodíku a kyslíku. Jediným odpadem je čistá voda.
Vodíková doprava nezatěžuje město emisemi ani hlukem, má proto ambice stát se dopravou budoucnosti, a to nejenom v ulicích Prahy, ale také v dalších městech. Ještě v průběhu tohoto roku by se měl vodíkový autobus objevit v Brně. V moravské metropoli také aktuálně vzniká čerpací stanice na vodík. Po Praze a Brně se v pořadí třetí veřejná stanice na vodík staví v Litvínově, kde chtějí vodíkovou dopravu zavést do dvou let.
První vodíkový autobus v Česku jezdil ve středočeských Neratovicích. Vozidlo, které kombinovalo tři druhy pohonu pro co nejmenší spotřebu, zdejší dopravu rozšířilo již v roce 2009. O krok dál před Prahou je také Vídeň, kde testovací provoz vodíkového prototypu spustili loni. Do roku 2024 plánuje rakouská metropole pořídit celkem deset vodíkových autobusů.
Úvodní foto: Vodíkový autobus Škoda H’City, zdroj: DPP, Škoda Transportation